tisdag 23 februari 2016

Vem styr skutan

 Har nu varit folkvald här i Mörbylånga kommun lite mer än ett år.
En sak som stör mig mer än nått annat är Vem är det som styr i kommunen egentligen !
Är det politiken eller är det tjänstemännen ?
Jag tycker att tjänstemännen gör ett bra jobb så det är inte det, men ibland uppfattar jag att vi politiker är de som får information sist. Undrar också ibland vem som ger uppdrag.
Undrar också hur man jobbar för att kvalitetsgranska verksamheten.
Tänker bara när jag kollade upp några dokument som handlar om hur man ska jobba i kommunen med jämställdhet och kompetensutbildning så visar det sig att det ska finns med i budgetarbetet varje år. Vad jag vet har det inte gjorts något sådant arbete.
Visst jag har bara varit med under arbetet med en budget men det ena dokumentet var daterat 2003.

Tänker också på detta med vattenbrist. Jag förstår problematiken men har mycket svårt att förstå Varför man inte gjort något tidigare ! Sedan förstår jag inte heller ( då kommer väl någon att tycka det är kul i sig ) Hur det kommer sig att det nu helt plötsligt är så akut, så man nästan skrämmer upp invånarna. Jag sitter i kommunledningsutskottet och kommunstyrelsen, har varit med på alla sammanträden. Har lämnat ett sammanträde innan det var slut pga annat möte. 
Vill mena att jag borde ha hyfsad koll. Har du funderat över när vattenfrågan ur brist varit uppe på agendan. Minns att Anna-Kajsa (C) har frågat vid några tillfällen om vatten och tillgång. 
Minns också att Anna-Kajsa (C) har frågat om Varför Borgholm har vattenförbud och inte Mörbylånga.
Minns beslut om anlita entreprenörer för bygga ut vatten och avlopp, men kan inte erinra mig några samtal informationer om vattenbrist. Inte förren det är skarp läge.
Tänker att kommunen måste bli bättre på konsekvensanalys så vi inte blir tagna på sängen.
Upplever att så skett nu vad gäller nuvarande läget. 
Tja lite gnäll kan några tycka men en kommun med 1000 anställda och 14 500 invånare måste ha tydlig styrning så upplever jag inte det är idag. Tid för skifte kan tänk. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar