fredag 30 januari 2015

Lite av varje

Jaha, då ska Göran Hägglund lämna som partiledare, inte så konstigt kanske, han har varit länge och klart det är tufft i toppen oavsett vilket parti man företräder. Sedan finns det sannolikgt lite interna strider och valet gick ju inte helt lysande.

Skolan och betygen är återigen en het fråga, precis som betyg skulle vara lösningen på det mesta.
Funderar om det finns någon undersökning som visar hur många arbetsgivare som frågar efter skolbetyg innan de anställer, särskilt betyg från 4 klass ? Jag tror skolan behöver lugn och ro, lärare som känner arbetsglädje och fått den vidareutbildning som behövs kontinuerligt.

Folkpartiet med militären Björklund i spetsen har lite interna problem inte minst om asyl och migrationspolitiken. Inte utan man undrar Björlund säger -jag stannar och Hägglund -jag går.

Ryssland Ukraina, Vart är det på väg ? Ryssland och Vietnam kommer de att samarbeta? Vad betyder det långsiktig och ser de EU som fiende ? Vad står Kina i detta perspektiv ?
Tänker att när jag hade förmånen att besöka Kina och dess parlament så såg de inte Ryssland som en samarbetspartner som jag uppfattade det , inte heller som förebild. Dock har det gått några år ( 2005) sedan dess, mycket händer och nya ledare tillträder.
Har även besökt Moskva, vilket var lärorikt men bevakande och att det fanns en tydlig inriktning på upprustning.

Ska man oroa sig för att högerextremistiska partier söker sig till Ryssland ?

Här i Mörbylånga kommun oroar jag mig för alla rapporter om missnöje bland kommunens anställda. Inte bra alls och allt för höga sjuktal. Har inte tittat ännu på personalomsättningen, men det kanske inte heller är en rolig läsning. Här måste till åtgärder, vi måste se över personalpolitiken.
Om vi vill att Mörbylånga kommun ska ha en positiv utveckling, fler företag, ökat tillväxt, fina visioner,mål,strategier, Då måste vi ha en personal som trivs på jobbet.

Igår lyste solen och man fick vårkänslor, idag ett snövitt landskap, tja lite skiftande känns det som.

Trevlig helg alla där ute.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar