fredag 9 januari 2015

KS, val och funderingar

Var på mitt första kommunstyrelsesammanträde ( KS) i onsdags som började klockan 09.00 med information.
Visst har jag varit på ganska många KS sammanträde tidigare och även AU då jag varit suppleant i Uppvidinge kommun mandatperioden 94-98. (tjänstgjorde ganska ofta, då det nästan alltid var någon förhindrad)
Trots den erfarenheten i bagaget så blev detta en mycket speciell upplevelse, mestadels positiv.

Vi började dagen med gruppmöte där vi gick igenom frågorna på dagordningen, vi var ganska kritiska till majoritetens förslag till såväl kulturstrategi som näringslivsstrategi. Känner att här finns saker som saknas. Turligt nog så föreslog ordförande på KS att just dessa två frågor skulle lyftas bort från dagordning. Då passade jag på att begära att partigrupperna skulle få dem på remiss, vilket bejakades. Detta är bra ur beredningssynpunkt och demokrati. Dock är jag lite förvånad att man kom på det fört nu, då det redan var/är behandlat av kommunledningsutskottet.

Detta tillsammans med lite andra frågetecken jag känner/ har får mig att fundera på hur beredning av ärenden går till. Tänker likadant när jag ser vissa av handlingarna.

Det första typ 29 punkterna handlade om val till utskott och råd. Här blev det ett flertal voteringar
några begärde sd och resterande vi. I denna kommun där man har en oerhört slimmad organisation vad gäller den politiska sidan, så handlar det mesta om 26 personer och naturligtvis så ska majoriteten
ha det mesta, de är fullkommligt livrädda till att dela med sig av makten. Tänk ett utskott, utan beslutande rätt, är rådgivande eller förbereder ärende till KS, det sitter 5 alt 3 personer och här har man ordförande 1 v.ordförande och 2 v. ordförande. Vi tilldelas naturligtvis alltid 2 v.ordf, för annars skulle väl kommun gå under. I råden där det mestadels sitter 3 personer så yrkar majoriteten på att de ska ha såväl ordförande som v.ordförande. Nu begärde vi votering på Tillgänglighetsrådet, barnpanel och ungdomsrådet och vann dem, vilket är glädjande, då man i en kommun med så få politiska uppdrag borde våga vara lite mer generös. När tiden medger ska jag gå igenom alla uppdrag i ledande position, sätta över de i såväl antal mandat i KF som hur arvodena fördelas.

Det som gör mig lite ledsen och besviken är att som oppositionsråd på 40% i denna kommunen, så kan inte majoriteten bjuda på ett ända uppdrag. Tänker att till regionförbundet var jag föreslagen som ersättare för kommunrådet. Nä det gick inte utan där blev det votering på kommunfullmäktige, och platsen gick till centern. "nä vi kan inte rubba majoritetsförhållandena säger kommunalrådet"
Tänk jag trodde man företrädde kommunen i de sammanhangen inte partipolitiken.

Samma sak på KS i tisdags så skulle det utses till Kalmarsundskommissionen. De jobbar främst med att förbättra miljön i och kring Östersjön. Där ska naturligtvis också kommunalrådet sitta, inget fel i det kanske men ersättarplatsen ska innehas av en centerpartist. Vi begärde votering här och tyvärr förlorade vi den. Det gör mig inget, då jag har fullt upp med såväl mina studier som att starta upp mitt företag. Men tänker att kanske det kunde varit till nytta för hela länet den kunskap och erfarenhet jag har av att arbeta med miljöfrågor såväl nationellt som kopplat till EU, fast det räkans nog inte, inte heller att socialdemokraterna är näst största parti med 15 mandat medan centern har 6 mandat och får relativt mycket ledande uppdrag på dem. Vi S har ca 30% av rösterna i kommunen de har 12%.
Tål att funderas över tycker jag. Vi hade 261 fler röster på vårt parti i valet nu 2014 centerpartiet tappade 69 röster. Tja olika utfall kan man säga i förhållande till makt och inflytande.

Vid ett av ärendena om flitpeng eller med ett korrekt ord, Habiliteringsersättning till personer med psykisk funktionsnedsättning med beslut om daglig verksamhet.

Här uppstod diverse frågor, som tyvärr ingen från majoriteten kunde svara på. Då tillkallades ansvarig tjänsteman, mycket bra, så frågorna kunde klaras ut och beslut tagas. Det som möjligtvis är lite märkligt är att inte det var utklarat tidigare, då det inte var främst vi från oppositionen som hade flest frågor.

En spännande dag som började klockan 07.00 med resa hemifrån och tillbaka hemma igen vid 14-tiden. Så där arbetade jag som politiker 7 timmar av de 40% , hade ju också inläsning och förberedelser kanske omkring 3 timmar. När nu majoriteten i kommun bestämt att oppositionen ska ha 40% av heltid så får man väl vara noga med sina timmar, ingen vill väl jobba gratis !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar