måndag 18 april 2016

Finns mycket fundera på

Är idag i Stockholm över dagen på mitt sista sammanträde som lekmannarevisor i Systembolaget. 
Har varit en spännande och lite annorlunda uppdrag, även om det finns likheter från den tid jag satt i Riksrevisionens styrelse. 
Har också lämnat mitt uppdrag i Distriktsstyrelsen i och med vår kongress i helgen. 
Känns lite vemodigt och jag har flera idéer på förändring och förnyelse, men nu får andra ta vid. 

I kommunen finns många oklarheter fibernät,vattenförbrukning och Ställplatserna för husbilar är några. 
Med anledning av att minska vattenförbrukning tycker jag man bör göra en rejäl översyn av kommunens ordningsstadga och klimatanpassa. 
Självklart ska man inte tvätta bilen hemma, då det är slöseri med vatten men också för det är ett hot mot miljön, här i vårt odlingslandskap. Det är många kommuner runt om i Sverige som har tuffa krav på sina medborgare om detta. 
Vad gäller ställplatserna för husbilar blir jag lite uppretad, först får Bläsinge besked från Länstyrelsen att det inte är ok, och nu även i Degerhamn. 
Turistnäringen är stor på Öland intresset bland husbilsfolket att besöka vår vackra Ö är också stort och växer. Då är det allvarligt att det blir nej till de etablerade ställplatserna, där föreningar jobbar ideellt och tjänar en slant men också bidrar i den sociala ekonomin. 
Tycker att kan man bygga Hammarby sjöstad i Stockholm där man pålat i vattnet för bygget så borde lite husbilar under sommarhalvåret vara ok på vår Ö. 
Tror inte det varit lagstiftarens intention att landsbygden ska stå tillbaka tillväxt. 

"Eller ska vi stå där med mössan i hand vid Ölandsbron och tigga om lite pengar" 
Här bör kommunen bjuda in Länstyrelsen till samtal. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar