torsdag 3 september 2015

Arbetsrum och lärorika studiebesök

Var i går och inspekterade mitt arbetsrum på kommunen. Det blir säkert bra när jag fått det i ordning. Var inte precis sista skriket på möbelinredning, men det är inte hela värden. Får fixa till med privat inredning så det blir ombonat och trevligt , inte minst om jag/socialdemokraterna får besök.


Studiebesöket i Skåne var en mycket bra investering. Lärde många bra saker och några kände jag var uppdatering sedan jag satt i bostadsutskottet. Hade nästan glömt hur roligt det är med bostadspolitik.

När man jobbar med olika byggprosseser är det viktigt att göra grundjobbet det vill säga planeringen rätt och att kommunicera med de boende i närområdet. Mycket underlättas då.
Att inom allmännyttig jobba med de boendets vardag och föra dialog är lite av A och O.

Här i Mörbylånga kommun har vi inte samma problematik vad gäller sociala situationer som i Malmö.
Men problem finns och viktigt vi inte blundar för dem, utan försöker möta dem efter de behov som  kan finnas här.
Grunden/skillnaden till mycket av sociala problem är om du har ett jobb eller inte. Att vara sedd och efterfrågan spelar stor roll för alla oss människor.

EON:s Hållbara hus var mycket spännande, och jag hoppas de får goda resultat, då jag tror de är inne i något som kommer betyda mycket för framtiden. Vi kunder kommer vilja veta hur mycket energi vi förbrukar under dagen, eller timme för timme. Vi kommer kanske också att vilja köpa in utifrån det behov familjen har inte som idag så mycket det går åt.

Däremot kan jag ha synpunkter på designen av lägenheterna, gillar inte att man idag bygger med smala långa branta trappor. Vad gäller växtval och skötsel hade jag önskat att mitt företag Trädgårdsdesign RödaRosen hade fått göra ett förslag. Då det som var nu säkerligen kostar skjortan, kunde gjorts lite annorlunda. Mer anpassat efter våra klimatförhållande, men endock med samma ide´.

Att odla på tak tror jag är en del av framtidens melodi, liksom att vi inom allmännyttan lägger ner mer ekonomiska resurser på att ha lite mer trädgård på/vid sina grönområden. Tror fler boende mår bättre och trivs bättre då.
Tror också det kan vara givande att ha tema på lekplatser. Det blir väl bra också då med regeringens satsning i budget på pengar till roligare skolgårdar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar