torsdag 19 februari 2015

Brottas med tiden

Har inte riktigt hunnit med sociala media de senaste dagarna. Har haft besök av barnbarn en är 4 år och älskar fotboll den andra är 8 månader och håller på att lära sig krypa. Detta i kombination med att det varit gruppmöte inför kommunfullmäktige måndagkväll samt kommunfullmäktige tisdagskväll.
Igår onsdag åkte barnbarnen mot nya äventyr (snö) på eftermiddagen, då satte jag mig och förberedde presentation av Valanalysens arbete som jag sedan på kvällen drog för distriktsstyrelsen. De var nöjda med rapporten vilket är glädjande, själv är jag inte helt nöjd med min presentation, dels för att power point strulade när jag förberedde mig men särskilt för jag inte tyckte tiden hade räckt till vad gällde förberedelser. Men man kan tyvärr inte hinna med allt på en och samma gång.

Kommunfullmäktige denna gång var ett ganska långt möte främst för vi fick en presentation av VA-paln och översiktsplan. Bra med den information om möjligtvis i längsta laget, eller tycker jag det för att jag frös jättemycket då det var ett himla drag in genom dörrarna. Efter kaffet stängdes dörrarna och då blev det betydligt bättre. I fortsättningen får jag ta med mig en varm schal.
Min enkla fråga om Resursfördelningssystemet fick jag svar på och det tackade jag för. Var inte så mycket att gå i polemik om vid detta tillfälle, då jag nu är glad över att siffrorna är redovisade.
För den som undrar varför detta är viktigt så kan jag upplysa om att vid kommunfullmäktiges sammanträde i november där budgeten beslutades om efterlyste jag just resursfördelningssystemet. Då kunde ingen från majoriteten  redogöra för hur det var uppbyggt, svagt tycker jag, för det är det systemet som ligger till grund för hur mycket pengar som går till äldreomsorgen och de olika boendena i kommunen liksom till våra förskolor och skolor. En oerhörd viktig kunskap inför budgetarbetet. Hur vida dessa siffror är lagom fördelningsnyckel blir nästa fråga.
När jag här då tänker på att det finns undersköterskor som tycker de får jaga minuter i sin vardag på jobbet så finns det anledning att titta närmare på fördelningsnycklen i resursfördelningssytemet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar