måndag 8 december 2014

Måndag

Idag styr jag färden till Växjö och mitt sista sammanträde i Länstyrelsens insynsråd. Har varit många givande möten och lärorika. Dock måste jag säga att denna sjuka med insynsråd är ett hot mot demokratin. Att sätta samman en massa kloka personer att sitta i olika insynsråd och sedan inte ge beslutanderätt tycker jag är ett hot då besluten tas någon annan stans och medborgarna får på det sättet inte inflytande via förstoendevalda. Jag började som förtroendevald i länstyrelsensen styrelse, så jag har erfarenhet av båda delarna. Ser tydligt hur mycket större engagemang man kände när man skulle besluta om tex budget.

Framgång kräver förberedelse 
Skriver fem moderater i Ölandsbladet 6 december. (Om jag visste hur jag länkade via iPad skulle jag lägga länken här) det är en ganska tuff argumentering mot oss socialdemokrater och i synnerhet mig. Svar på tal är inskickat så hoppas på publicering i veckan. Tänker att nu är nog valrörelsen igång. 


Förövrigt blir det en vecka full med möten i huvudstaden. Börjar med ISP inspektionen för strategiska produkter vars råd jag sitter med i. Därefter blir det sista sammanträdet för referensgruppen i utredningen om kommunallagen och på torsdag mitt sista styrelsemöte i IFS Internationella företagare föreningen som jag lämnar med mycket vemod i tanken. Men de arbete de gör och med den rådgivning som finns tänker jag fortsätta jobba med/för är viktigare än någonsin. Vart femte företag startas av en person med utländsk bakgrund. Det tycker jag säger lite om tillväxt. Återkommer om detta kära ämne. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar