tisdag 11 november 2014

Flera fronter

Idag lyser solen från en klarblå himmel så tänkte byta studier och politik mot att vara i trädgården och göra nytta en stund. Det andra kan jag göra i lampans sken senare idag, inte minst med tanke på att maken ska iväg i kväll.

Funderar mycket över varför jag upplever att borgarna med moderaterna i spetsen verkar vilja köra över oss i oppositionen, kan det vara att man haft majoritet för länge och glömt hur samarbete i demokrati funkar. Arbetssättet här  känner jag inte igen.
Men i morgon har vi vårt medlemsmöte en vecka tidigare än tänk, när de nu skyndar på valprocessen av ledamöter inför nästa mandatperiod. Spännande blir det hur som helst.

Det som däremot inte är spännande är Rysslands agerande. Undrar Vad håller de på med.
Uppfattar dagens uttalande som att Vi ska passa oss. Mycket märkligt,sannolikt har de väl inget att vinna på att försöka ta tillbaka Baltikum,de skulle ju bli ovänner med mer eller mindre hela världen.

Själv var jag med när de blev medlemmar i WTO, det var mycket glädje som uppvisades då, och hela politiska ledningen var på plats i Geneve. Sedan dess har inte bara jag utan även andra konstaterat att de inte använt detta attraktiva medlemskap. Märkligt att först kämpa så och sedan ligga lågt.

Visst de har också jobbat för att bilda en egen (Handelsregion ) Tullunion med Vitryssland och Kazakstan sedan typ 2009 tror jag. Man kan ju fundera över syftet då och det som sker nu.

Har faktiskt bilder från Geneve men tar mig inte tid att söka efter dem idag till bloggen.
Går ut i solen i stället.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar