tisdag 25 november 2014

Debatt och nyvald

Igårkväll blev jag vald till andre vice ordförande i kommunstyrelsen. Ett nytt skede i livet. I Mörbylånga kommun är den posten 40%, så det blir en utmaning om tiden mellan uppdrag och mitt företag. Gäller jobba målmedvetet och med tydlig struktur. 
Det sista undrar jag hur det är med i den politiska majoriteten. I budgetdebatt igår frågade jag efter hur resursfördelningenssystemet såg ut i kommunen. Det vill säga hur mycket pengar går till varje barn/ äldre , hur ser systemet ut. Tyvärr kunde inte någon från de borgliga partierna redogöra för det, vilket är lite märkligt. Det torde vara nyckeln till hur resurserna fördelas. 
-Vi ska inte gå in i detaljer som cykelställ sa kommunalråd Yngvesson, märkligt hur ska vi annars få insyn i denna slimmade organisation, tänker jag. 
Vänsterpartiet yrkade på att ordet kund i alla dokument skulle bytas ut till medborgare . Men se tänk det gick inte heller,  Efter votering 24-24 fick moderate fullmäktiges ordförande utslagsrösten så även i fortsättningen är vi medborgare kunder. Klart är man kund kan man väl reklamera varor om man inte är nöjd! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar