onsdag 25 maj 2016

Uppåt i rangordningen och nära konkurs ! Å Vem blir !

Läser i dagens Östra Småland Att Mörbylånga kommun tar jättekliv på Svensk näringslivs rankning av företagsklimatet i landet. Roligt och stort grattis till kommunen och alla dess företag såväl stora som små. Nu är det väl endast aktiebolagsföretag med en viss omsättning som får frågan och totalt bland länets företag har 1268 http://www.barometern.se/kalmar/foretagsklimatet-fortsatter-att-ge-en-splittrad-bild-av-lanet/svarat. Man få ta det för var det är. Dock minns jag att när jag kom till Öland så var inte företagsklimatet så bra enligt samma lista.
Visst tror vi väl många att bara för en kommun är styrd av borglig majoritet så uppfattar företagen att klimatet är bra. Så är det faktiskt inte utan man måste synliggöra att företagen är viktiga.

Genom hela mitt politiska liv har jag drivit frågor kopplande till ett bättre företagarklimat liksom facklig-politisk samverkan.
Jag har fått frågor många gånger från journalister om hur det går ihop och för mig är svarat alltid lika självklart. Det är just samverkan mellan politiken-näringslivet och fackföreningsrörelsen som byggt vårt land starkt och gett oss den tillväxt och välfärd vi alla får del av idag.

De aldra flesta företagare tycker att det är bra med trygghet för sina anställda och att de vet vilka avtal och vilken lagstiftning som gäller. Det skapar stabilitet. Visst tycker många företagare att det är dyrt med personal, men samtidigt så Vad är alternativet ? Ett samhälle med godtyckliga löner och vi utgår från daglönejobbare ? ( ibland upplever jag förvisso vi är på väg åt det hållet, för vissa inte klarar hålla i grundidén med vårt fina samhällsbygge)

När man är politiker måste man väga samman allas intressen konsumenternas,företagarnas och de anställdas för bästa möjliga för alla parter. Det betyder att ingen är nöjd fullt ut men alla får något för sitt bästa.

Under mina år som riksdagsledamot så rankade Företagarna vilka riksdagsledamöter som tagit mest initiativ för företagsvänlig politik. Jag är mycket stolt att jag vid två tillfällen fått den utmärkelsen och har vid flera tillfällen varit bland de 6 främsta. Jag bryr mig heter priset som delas i på Gotland varje år.


Vattenfrågan och att vi nu är nära konkurs i Mörbylånga kommun är naturligtvis oroande på flera sätt.
Samtidigt så vatten finns ju i vårt land så lösningar om än så dyra finns ju, för inte kan det vara meningen att lantbrukare ska behöva avliva djurbesättningar pga vattenbrist. Då är något sjuk i vårt samhälle. Nu har torkan varat såpass länge så nu måste samhället och politiken hjälpa till framförallt kanske ekonomiskt. Kommunen får nu onaturligt öka utgifter då borde någon form av katastroffond vara aktuell. Det är väl sådant man kan lösa när krisen är över, men efter stormen Gudrun så hade vissa kommuner extremt höga kostnader som man fick viss ersättning för.
Sedan behöver vi också hjälp med var och hur vi bättre tar tillvara på det vatten som trotts allt finns och Därtill borde alla tidigare kommunpolitiker skämmas lite för de inte gjort åtgärder så vi sluppit detta akuta problem.

Idag har statministern kallat till presskonferens klockan 11.00 sannolikt för att presentera förändringar i regeringen. Tyvärr har han inte ringt mig ! Jag hade gärna varit bostadsminister här är en utmaning som heter duga och så för att vi behöver även bygga utanför våra storstäder.
Överlag behöver bostadspolitiken förbättras och utvecklas.
Att ha en bostad är en rättighet som jag ser det och då måste politiken skapa förutsättningar för det.
Förutsättningar som ger alla rätten till en bostad inte bara några ( de med bra inkomster)
Kunde vi bygga landet på 1930-talet,1960-talet så borde vi kunna nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar