måndag 2 maj 2016

Avslut och vem styr i Mörbylånga kommun !

Idag ska jag åka till kommun kontoret och träffa Ann-Charlotte som är fantastiskt serviceinriktad och alltid med glädje har hjälpt mig med de saker jag frågat efter.
Ärendet idag är att lämna tillbaka nycklar mobil mm.

Att vara kommunpolitiker och nära verksamheterna är fantastiskt roligt, dock tycker jag att Mörbylånga kommuns organisation är förfärlig. Att inte ha en socialnämnd eller en barn och ungdomsnämnd är förödande på flera sätt. Var fattas besluten egentligen och av vem ?
Alla beslut ska tas av kommunstyrelsen allt annat är bara förberedande. Under min tid i kommunstyrelsen så upplever inte jag att vi har jobbat med frågor runt skolpolitik som en nämnd bör göra. Det gör de naturligtvis/förhoppningsvis i barn och ungdomsutskottet men de är ju bara förberedande. Tja ni här ju själva hur det låter.

Att vara ansvarig övergripande tjänsteman för så stora enheter som vård,omsorg och utbildning är gigantiskt. Jag är övertygad om att ansvarig tjänsteman Ann gör sitt bästa, men att arbetsuppgiften är på gränsen till övermäktig.

Vidare tror jag inte föret ögonblick att det är bra att kommunchefen är tillika personalchef och verksamhetschef. Jag tror att arbetsuppgiften att vara kommunchef är så viktigt så den ska ha högsta prioritet, de andra ansvarsområdena är minst lika viktiga och därför bör de ha en egen chef.
Ledarskap i en organisation är lite av AO för Mörbylånga kommuns bästa och för att få tydliga beslut, tydliga möjligheter till karriär inom vissa förvaltningar bör organisationen ses över och ändras så fort det är möjligt.

Efter en omorganisation där man har en skolförvaltning med en ledande skolchef, en socialförvaltning med en ledande chef , en personalchef som leder arbetet med allt som har med personalfrågor att göra. Nämder som tar beslut så tror jag dels att sjukfrånvaron kan minska något och därtill fler förtroendevalda som är aktiva och är med tar beslut och ansvar.
Demokratin ökar liksom makt och inflytande över pengarna.
Från tjänstemannastyre till tydlig politisk styrning.

Förövrigt så ska jag byta namn på denna blogg, är inte klar med namnet ännu men just nu blir det till
Tankar om ditt och datt. Kommer att fortsätt med två bloggar tillsvidare denna och den jag har kopplat till trädgård och Trädgårdsdesign RödaRosen. Den sistnämnda liksom förtaget har fått liter styrk under de senaste året främst på grund av arbetsbelastning.

De fina blommorna jag fick på kommunfullmäktige står sig hyggligt ännu.

Tack för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar