onsdag 19 augusti 2015

Konkurrens satt ur spel och förväntningar finns i luften

Läser i dagens Östra Småland http://www.ostrasmaland.se/oland/coop-vill-bara-satsa-vid-brofastet-inte-i-kopstaden/om att COOP vill bygga ett varuhus vid brofästet här på Öland.
Moderaterna och sannolikt då, majoriteten i kommunen här är emot.
Märkligt att sätta konkurrensen ur spel från deras sida.
Jag tycker det är viktigt med en konkurrenspolitik som är sjyst och utgår från likabehandling liksom att det är viktigt med en aktiv näringspolitik.
Tveksamt om det är det i Mörbylånga kommun när man säger nej till att ett handelsföretag kooperativt ägt vill etablera här och det kan ge 40 nya jobb.
Jag får inte det att gå ihop.

Idag är det skolstart här i vår kommun. Mycket förväntan i luften naturligtvis. Det är något särskilt med just den där första skoldagen när man kommer tillbaka till en ny årskurs . Man känner sig lite större , äldre på något vis, är min erfarenhet. Att fylla 10 år är stort i sig, men att börja fjärde klass kanske känns större. Att gå från lågstadiet till mellanstadiet är en epok i livet känns det som, när man är just där.
( om det nu i dagens skola finns någon indelning av stadier ? tror man försökte avskaffa det för några år sedan, dock är jag inte säker på att det lyckades !)

Är lite fundersam på hur personalpolitiken fungerar i kommunen då jag läst i Ölandsbladet att det är svårt att rekrytera behöriga lärare. Lite förvånande när det är en tillväxtkommun, verkar vara något som inte stämmer. tänker också det har varit mycket byta av personal och då särskilt rektorer.
Får nog ta och titta lite på det.

Förövrigt så läste jag Boströms krönika http://www.olandsbladet.se/asikter/tank-om-vi-kunde-fa-lite-70-tal-i-framtiden/ om 1970-tal. visst är det lätt att drömma sig tillbaka dit.
Men blir lite osäker på vad exakt som var så bra, då tyvärr borgarna tog makten 1976 och hade den allt för långe två mandatperioder ( gudskelov var det 3-åriga mandatperioder på den tiden)
Eller är det typ att samhället då byggde bostäder och var mer solidariskt, vi reformerade arbetsrätten m.m. Jag får väl hoppas det är det sistnämnda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar