måndag 10 augusti 2015

Ett första möte och sedan styra upp lite

Har nu på morgonen haft mitt första möte med mitt nya uppdrag som lekmannarevisor i Systembolaget. Kan bara snabbt konstatera att vädret påverkar folks dryckesvanor.

Nu börjar  arbetet lite smått med politiken komma igång,i kväll är det möte om regionfrågan i Mönsterås. Jag måste erkänna ( som gjort denna resa även i Kronobergs län) att jag har lite svårt att känna engagemang för frågan.
När jag var ny i riksdagen och satt i bostadsutskottet då var frågan om regionbildning stor och spännande. Skillnaden idag är att nu handlar det mest om län, inte storregioner. Det handlar inte om att flytta beslutanderätt från nationell nivå till regionparlament. Dock handlar det om regionparlament vilket jag tycker är ett viktigt organ och att folket ska kunna följa de politiska besluten. Det är förödande som det är i dag på många ställen att man inför kommunalförbund, direktioner och bolag som saknar riktig insyn. I en demokrati ska folket ha insyn i hur våra pengar används.

Måste få till lite telefonsamtal och texter på olika sätt också, och detta nu när sommaren äntligen verkar göra sitt intåg.
På tal om ny i riksdagen, hittade denna gamla bilden

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar