onsdag 15 april 2015

Reformer gillas

Blir glad när jag hör att regeringen ska satsa 8 miljarder på reformer, sedan är det inte så lätt att se eller förstå hur mycket är 8 miljarder ? Men om man tänker att barnbidraget till alla barn i Sverige
( vet inte hur många barn vi har men runt 1 600000) kostar omkring 21 miljarder, då kanske man kan se en bild av pengar. Rut och Rot kostar 17 miljarder.

Att vi nu investerar i sådant som bygger Sverige tror jag kommer ge fler jobb men också ökad efterfrågan vilket i sin tur ger jobb. Att ha ett jobb är a och o för varje medborgares möjlighet till utveckling, därför gläder det mig att regeringen satsar på kunskapslyft.

Att tak och grundbelopp höjs i a-kassan är verkligen på tiden och är ett måste om vi ska hålla ihop Sverige. Här måste det bli ett slut på ego-samhälllet och solidariteten med din nästa komma tillbaka.
Ingen vet när man själv står på tur för arbetslöshet.

Mest glad är jag för höjningen av bidragsförskottet på 300 kr, det är ( om jag minns rätt andra gången det höjs sedan jag var ensamstående mamma, min dotter fyller 37 i år)
Det blir ett rejält tillskott för alla de som lever under tuffa förhållande. Det är bra fördelningspolitik.

Att pensionärer med låg pension får en höjning av bostadsbidraget är också mycket bra fördelningspolitik. Liksom mer personal i skolan och äldreomsorgen.

Tja jag tycker det är bra att ta lite av de 17 miljarderna och omfördela till några av dessa saker ovan.
Politik är att vilja men också att våga prioritera.

Vi här på Södra Öland kommer att kunna se förändring på flera områden med denna budget omsatt till vår verklighet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar