onsdag 3 september 2014

Handelsstrategi och långsiktighet ett måste


Inte utan man nästan satte kaffet i vrångstrupen denna morgon när Barometern och Östran feltolkat vårt pressmeddelande om att vi vill se en långsiktig handelsstrategi för Färjestaden.

Rubriken i dagens tidning är S gör tolalvändning om Coop.

Tyvärr kan jag inte länka notisen då jag inte, fast jag är premurant på Östran kan gå in och läsa tidningen på nätet. (orsak att vi inte betalar med autogiro )

Vi tror fortfarande att när man som kommun har jobbat med handelsetablering under flera år och ett företag bestämt sig för att etablera sig , så kan man inte bara ändra uppfattning och sätta såpass viktiga investeringar i jobb och tillväxt på spel.

Tycker nog också att det är ett farligt spel kommunalrådet gör med att försöka tvinga iväg Beijers, för mig verkar det tydligt att de inte vill flytta butiken. tänker också det finns gott om mark  där ingenting är byggt runt såväl köpstaden som vid gamla lokstallarna.


Vårt pressmeddelande


S kräver en Handelsplan för centrala Färjestaden

 

COOP:s etabelring vid Brofästet och den debatt som kommit efter Henrik Yngvessons uttalande den 23/8 visar tydligt att det behövs en strategisk plan för handel och etableringar i centrum av Färjestaden.
Vi förstår att handlarna och butikerna känner oro med nytt handelscentrum när det är tuff konkurrens. Hansacity på kalmarsidan har gjort att köpstaden tappar kunder.
Färjestaden är en tillväxtort och kommer sannoligt att utvecklas snabbt.
 
Sedan länge är centrumdelen splittrad och osammanhängande.
Hamnplanens betydelse har stärkts ytterligare de sista somrarna.

Handeln längs Storgatan måste knytas samman med Hamnområdet och Köpstaden samt handeln vid Brofästet .

För det krävs politisk ledning för att skynda på ett sammanhängande planarbete och en  strategisk handelsplan som håller 20 år framåt i tiden och som står i samklang med hela Ölands handel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar