måndag 26 september 2016

Att vara europé

Jag är född och uppvuxen i Växjö. Uppvuxen är väl en sanning med modifikation, mot bakgrund av att när jag gått 10 dagar på höstterminen i fjärde klass flyttade vi från miljonprograms-området till villa i det lilla samhället Lidnäs. Ny skola och skolskjuts, därtill B-form.
Gud vad arg jag var på mina föräldrar då när flytten var ny. Det gick ganska fort att få nya kompisar och anpassa sig. Samma sak upprepade sig 3 år senare när vi flyttade till Lenhovda. ( närmare pappas jobb) Då som 13-åring var det lite tufft komma till ny skola och första skoldagen på höstterminen skulle även mina yngre syskon börja olika klasser så för min del blev det till att sätta sig på skolbussen helt själv och även försöka hitta rätt på den nya skolan. Hade tur då det fanns hjälpsamma skolkamrater samt att det var en ,nä två till som var nya och var med på samma buss. vi hittade till skolkontoret med lite hjälp på vägen och fick veta vilka klasser vi skulle gå i. Så kunde det gå till 1972 inom skolans värld och föräldrar tyckte det var ok att man fick söka sig dit man skulle när man var tretton, ingen curling direkt på den tiden. Tur saker och ting blivit bättre idag, fast nu kanske det är överdrivet på andra hållet. Unga personer kan mer än vad deras föräldrar tror om de bara får chansen.

Vad har då detta med att vara europé att göra kanske någon undrar. Tja ganska lite och också samtidigt en hel del. Att möta nya människor och nya situationer är inget konstigt tycker jag.
Att söka nya vänner är också utvecklande. Tycker därför det är så himla härligt ( med mina dåliga språkkunskaper) sitta vid ett bord på vår lokal bar och det pratas engelska och tyska. Vid bordet intill kanske de pratar franska eller holländska. Vi lyssnar till samma musik, det är samma slagdängor som varit i alla länder. Idag har vi fikat med våra engelska grannar och i skrivande stund är två ( män) av våra grannar här och samtalar med maken, båda är spanjorer. En kan engelska så det går bra.
 Det gör att jag känner mig som en europé och glädjer mig åt den fria rörligheten. Låt oss fortsätta slå vakt om den. Fri rörlighet leder till utveckling, vi lär av varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar